سابقه و هدف: کادمیوم (Cd)یکی از انواع اصلی فلزات سنگین میباشد
که دارای استفاده گستردهای در عصر صنعتی امروزه است. این فلز سنگین حتی در مقادیر
بسیار کم دارای سمیت بالایی است و میتواند منجر به آسیبهای کلیوی، فشار خون بالا،
اختلالات اسکلتی و تخریب گلبولهای قرمز شود. این مطالعه با هدف تولید کربن فعال از
تایرهای فرسوده و کاربرد آن درحذف یونهای کادمیوم ازمحلول سنتتیک انجام شد. مواد و روشها: دراین تحقیق تجربی کربن فعال پودری مشتق از تایرهای فرسوده
(TDAC) در شرایط آزمایشگاهی تهیه شد. مشخصات ساختاری کربن
فعال با استفاده از تکنیکهای میکروسکوپ الکترونی پویشی مجهز به EDS آنالیز شد. سطح ویژه آن با استفاده از
ایزوترمهای Brunauer-Emmett-Teller
(BET) و Barret-Joyner-Halenda
(BJH) محاسبه گردید. در آزمایشات جذب اثر غلظت یونهای کادمیوم، pH، زمان تماس و میزان جاذب بر فرآیند جذب
در سیستم ناپیوسته بررسی گردید. هم چنین دادههای
حاصل از آزمایشات جذب با مدلهای ایزوترمی فروندلیچ و لانگمویرتجزیه وتحلیل شدند. یافتهها:یافتهها نشان میدهد بازده تولید کربن فعال از تایر فرسوده
32 تا 36 درصد میباشد. ساختار کربن فعال تهیه شده (TDAC) در این مطالعه به طور غالب از عنصر
کربن تشکیل شده است (48/76 درصد وزنی). میزان سطح ویژه آن به روش BET و BJH بهترتیبm2/gr046/185و m2/gr446/146میباشد.در آزمایشات جذب افزایش
میزان کربن فعال منجر به کاهش مقدار حداکثر مقدار جذب شده (qmax) میشود همچنین میزان جذب کادمیوم
دو ظرفیتی با افزایشpH افزایش مییابد.
دادههای آزمایشات جذب از مدل ایزوترم جذب فروندلیچ تبعیت میکند (9987/0=R2) و qmax برابر باmg/gr 33/83 بوده است. نتیجهگیری:نتایج این مطالعه نشان میدهد تولید کربن فعال از
تایرهای فرسوده میتواند دارای منافع اقتصادی و زیست محیطی باشد و به عنوان یک روش
مناسب جهت باز یافت تایرهای فرسوده مطرح باشد. کربن فعال تولیدی از تایرهای فرسوده کارآیی بالایی
در حذف کادمیوم از محیطهای آبی دارد
Hoseinzadeh E, Rahmanie A R. Evaluation of Cadmium removal Efficiency from aqueous solution by Activated Carbon Derived from Scrap Tire . Koomesh 1393; 15 (4) :557-566 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2205-fa.html
حسین زاده ادریس، رحمانی علیرضا. بررسی کارآیی حذف یونهای کادمیوم ازمحیط آبی باکربن فعال تولیدی از تایرهای فرسوده. كومش 1393; 15 (4) :566-557