سابقه
و هدف: سواد اطلاعاتی به مجموعه دانش و تواناییهایی گفته میشود که فرد بتواند نیاز
اطلاعاتی خود را به صورت دقیق تشخیص داده، شناسایی کند و آنها را بر حسب ارتباط
با نیاز اطلاعاتی خود بازیابی و ارزیابی کند. در این پژوهش، میزان سواد اطلاعاتی
دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی و دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بررسی
گردید. مواد
و روشها: در این مطالعه از یک پرسشنامه استانداردشده سنجش سواد
اطلاعاتی استفاده شدکه شامل 55 سوال چندگزینهای در زمینه اندازهگیری 5 مهارت
سواد اطلاعاتی بود که این مهارتها به وسیلهAssociation of Collage and Research Librariesامریکا تهیه شده وتوسط دانشجویان سال آخر دانشکدههای مختلف
دانشگاه تکمیل گردید. سوالات، جمعاً 87 امتیاز داشت و هر پاسخ صحیح یک نمره و اگر
سوالی بیش از یک گزینه صحیح داشت، به تعداد جوابهای صحیح نمره تعلق میگرفت. یافتهها:نتایج نشان داد میانگین نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان
سال آخر دانشگاه علوم پزشکی سمنان 2/36 (از 87 نمره) میباشد که کمتر از حد متوسط
(5/43) بود. همچنین اختلاف معنیداری بین دانشجویان پسر و دختر و نیز دانشجویان
رشتههای تحصیلی مختلف از لحاظ میزان سواد اطلاعاتی مشاهده نشد. نتیجهگیری:با توجه به پایین بودن سواد اطلاعاتی دانشجویان
از حد متوسط، به نظر میرسد که دانشجویان سال آخر در هنگام فراغت از تحصیل درک
کامل و عمیقی از مهارتهای سواد اطلاعاتی ندارند و برگزاری کارگاهها و دورههای
آموزشی به منظور افزایش سطح سواد اطلاعاتی پیشنهاد میشود
Momeni M, Valizadeh S, Ghorbani R. A survey on the information literacy of final-year students studying at Semnan University of Medical Sciences (2012). Koomesh 1393; 15 (4) :502-510 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2077-fa.html
مومنی مرجان، ولی زاده سعید، قربانی راهب. بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دانشگاه علوم پزشکی سمنان (سال91-1390). كومش 1393; 15 (4) :510-502