با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: هدف ارزشیابی، قضاوت درباره کیفیت آموزش و مشخص نمودن جنبههای قوت و ضعف آن جهت دستیابی به اهداف نظام آموزشی و ارتقاء کیفیت میباشد. به این منظور مناسبترین روش، ارزشیابی درونی است که توسط خود اعضاء گروه انجام میشود. این مطالعه با هدف ارزشیابی درونی گروه پرستاری داخلی و جراحی در دوره آموزشی داخلی و جراحی 2 و بهمنظور تعیین نقاط قوت و ضعف، جهت ارتقاء کیفیت آموزش انجام گردیده است.
مواد و روشها: این مطالعه در گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گردید. از الگوی تسهیل تصمیمگیری سیپ (CIPP) استفاده شده و عوامل مورد ارزشیابی شناسائی گردیده و برای هر سه شاخص درونداد، فرآیند و برونداد نظام آموزشی، وضعیت مطلوب و نشانگرهای آن مشخص شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه و سیاهه میباشد. پرسشنامهها براساس مقیاس رتبهبندی لیکرت به 5 رتبه، عالی، خوب، متوسط، ضعیف و خیلیضعیف تقسیم و ارقام 5-1 برای آن منظور شد. جهت ارزشیابی وسایل از مقیاس 3 درجهای استفاده شد و نمرات 5 برای کامل، 3 برای ناقص و 1 برای عدم وجود، تعیین گردید. جامعه و نمونه مورد ارزیابی را کلیه اعضاء هیأت علمی، نیروهای پشتیبانی و دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری تشکیل میدادند. میانگین نمرات به دست آمده از پرسشنامهها، با جدول طبقهبندی دانشگاهها که توسط گورمن پیشنهاد شده مقایسه گردیده است.
یافتهها: تعداد نیروی انسانی گروه با نمره 32/1 کمترین امتیاز را به دست آورد. بالاترین امتیاز (86/3) را دوره آموزشی مورد اجرا از نظر هیأت علمی اخذ نموده است. دانشجویان، درخصوص فرآیند آموزش دروس تئوری بالاترین نمره (23/4) را به اساتید خود دادهاند، درحالی که اساتید، در فرآیند آموزش بالینی کمترین نمره (01/3) را از دانشجویان خود گرفتهاند. برونداد نظام آموزش عالی را دانشآموختگان و تولید دانش نو تشکیل میدهند. امتیاز بهدست آمده برای مهارت دانشآموختگان از نظرخودشان 1 میباشد. در بخش تولید دانش نو، اعضاء هیأت علمی این گروه نمره 84/2 را بهدست آوردهاند.
نتیجهگیری: در مجموع، گروه پرستاری داخلی و جراحی، امتیاز 86/2 را کسب و در طبقه "رضایتبخش"، قرار میگیرد. ولی عوامل ناموفق زیادی وجود دارند که مانع از موفقیت گروه در دستیابی به اهداف میگردند.