اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87144226
h-index3821
i10-index271120

..
:: جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 70-63 برگشت به فهرست نسخه ها
یک الگو برای ارزشیابی درونی دانشکده‌های پرستاری
معصومه صابریان ، محمدرضا عسگری ، احمدعلی اسدی ، منیر نوبهار ، الهه آتش‌نفس ، علی‌اصغر قدس ، نیره رئیس‌دانا
چکیده:   (16691 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف ارزشیابی، قضاوت درباره کیفیت آموزش و مشخص نمودن جنبه‌های قوت و ضعف آن جهت دست‌یابی به اهداف نظام آموزشی و ارتقاء کیفیت می‌باشد. به این منظور مناسب‌ترین روش، ارزشیابی درونی است که توسط خود اعضاء گروه انجام می‌شود. این مطالعه با هدف ارزشیابی درونی گروه پرستاری داخلی و جراحی در دوره آموزشی داخلی و جراحی 2 و به‌منظور تعیین نقاط قوت و ضعف، جهت ارتقاء کیفیت آموزش انجام گردیده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه در گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گردید. از الگوی تسهیل تصمیم‌گیری سیپ (CIPP) استفاده شده و عوامل مورد ارزشیابی شناسائی گردیده و برای هر سه شاخص درون‌داد، فرآیند و برون‌داد نظام آموزشی، وضعیت مطلوب و نشان‌گرهای آن مشخص شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه و سیاهه می‌باشد. پرسشنامه‌ها براساس مقیاس رتبه‌بندی لیکرت به 5 رتبه، عالی، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی‌ضعیف تقسیم و ارقام 5-1 برای آن منظور شد. جهت ارزشیابی وسایل از مقیاس 3 درجه‌ای استفاده شد و نمرات 5 برای کامل، 3 برای ناقص و 1 برای عدم وجود، تعیین گردید. جامعه و نمونه مورد ارزیابی را کلیه اعضاء هیأت علمی، نیروهای پشتیبانی و دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری تشکیل می‌دادند. میانگین نمرات به دست آمده از پرسشنامه‌ها، با جدول طبقه‌بندی دانشگاه‌ها که توسط گورمن پیشنهاد شده مقایسه گردیده است. یافته‌ها: تعداد نیروی انسانی گروه با نمره 32/1 کم‌ترین امتیاز را به دست آورد. بالاترین امتیاز (86/3) را دوره آموزشی مورد اجرا از نظر هیأت علمی اخذ نموده است. دانشجویان، درخصوص فرآیند آموزش دروس تئوری بالاترین نمره (23/4) را به اساتید خود داده‌اند، درحالی که اساتید، در فرآیند آموزش بالینی کم‌ترین نمره (01/3) را از دانشجویان خود گرفته‌اند. برون‌داد نظام آموزش عالی را دانش‌آموختگان و تولید دانش نو تشکیل می‌دهند. امتیاز به‌دست آمده برای مهارت دانش‌آموختگان از نظرخودشان 1 می‌باشد. در بخش تولید دانش نو، اعضاء هیأت علمی این گروه نمره 84/2 را به‌دست آورده‌اند. نتیجه‌گیری: در مجموع، گروه پرستاری داخلی و جراحی، امتیاز 86/2 را کسب و در طبقه "رضایت‌بخش"، قرار می‌گیرد. ولی عوامل ناموفق زیادی وجود دارند که مانع از موفقیت گروه در دست‌یابی به اهداف می‌گردند.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی درونی، گروه پرستاری داخلی و جراحی
متن کامل [PDF 211 kb]   (3106 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/6/26 | انتشار: 1382/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

صابریان M, عسگری M, اسدی A, نوبهار M, آتش‌نفس E, قدس A et al . A model for nursing college evaluation. Koomesh 1382; 5 (2) :63-70
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-205-fa.html

صابریان معصومه، عسگری محمدرضا، اسدی احمدعلی، نوبهار منیر، آتش‌نفس الهه، قدس علی‌اصغر و همکاران.. یک الگو برای ارزشیابی درونی دانشکده‌های پرستاری. كومش. 1382; 5 (2) :63-70

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-205-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645