اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87554266
h-index3821
i10-index272121

..
:: جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 62-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر دو روش آموزش کلاسیک و مبتنی بر استراتژی‌های تفکر انتقادی بر میزان یادگیری پایدار دانشجویان پرستاری
حسین خلیلی ، حسن بابا محمدی ، سعید حاجی‌آقاجانی
چکیده:   (19776 مشاهده)
سابقه و هدف: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی است که با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی کلاسیک و مبتنی بر استراتژی‌های تفکر انتقادی (CTS)، بر میزان یادگیری پایدار دانشجویان پرستاری در دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 81-80 انجام شد. مواد و روش‌ها: جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده بود که از بین آنان دانشجویان ترم 3 پرستاری (17n= نفر) در نیم‌سال اول به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش درس دو واحدی پرستاری بیماری‌های دستگاه گوارش به دو بخش یک واحدی مستقل، پرستاری بیماری‌های دستگاه گوارش فوقانی (UGI) و پرستاری بیماری‌های دستگاه گوارش تحتانی (LGI) تقسیم شد و بخشUGI در 8 هفته اول ترم به روش کلاسیک (دوره آموزشی اول) و بخشLGI در 8 هفته دوم ترم به روشCTS (دوره آموزشی دوم) جهت دانشجویان تدریس گردید. امتحان هر بخش به صورت مستقل در پایان هر دوره از دانشجویان به عمل آمد. در روش کلاسیک، موضوعات درسی به شیوه معمول و در روشCTS ، از استراتژی‌های تفکر انتقادی شامل تکالیف نوشتاری سرکلاسی و خارج از کلاس، بحث‌گروهی، کارگاه آموزشی کوچک و سخنرانی فعال جهت ارائه مطالب در هر جلسه تدریس استفاده شد. جهت بررسی تأثیر دو روش آموزشی مذکور در یادگیری پایدار دانشجویان، آزمون مجدد از امتحان پایان هر دوره به فاصله 3 ماه از اجرای اولیه، بدون اطلاع قبلی دانشجویان به عمل آمد. در این پژوهش هم‌چنین جهت بررسی تأثیر آموزش به روشCTS بر سطح مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان، سطح این مهارت‌ها به‌وسیله آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیاCCTST) ) در ابتدا و انتهای ترم مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها به کمک برنامه نرم‌افزاری SPSS صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت دانشجویان را خانم‌ها تشکیل داده و میانگین سنی آنان 46/20 سال بوده است. هم‌چنین نتایج نشان داد که دانشجویان در اجرای مجدد آزمون پایان دوره توانسته‌اند در هر دو دوره آموزشی کلاسیک (8/78%) و CTS (6/85%) بیش از 60% نمره آزمون پایان همان دوره را کسب نمایند، که نمایان‌گر ایجاد یادگیری پایدار در هر دو دوره آموزشی مذکور می‌باشد. مقایسه تفاضل میانگین نمرات آزمون‌های هر دوره با یکدیگر اختلاف معنی‌داری را بین دو دوره نشان نداد، که بیان‌گر این است که اختلاف معنی‌داری در میزان یادگیری پایدار در دو دوره آموزشی مذکور وجود نداشته است. مقایسه میانگین نمرات دانشجویان در آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی در ابتدای ترم (12/10) و انتهای ترم (53/11) نشان داد که سطح مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان در پایان ترم به طور معنی‌داری افزایش یافته است (001/0 P=). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که هر دو روش آموزش کلاسیک و مبتنی بر CTS باعث ایجاد یادگیری پایدار در دانشجویان شده است. با وجود ایجاد یادگیری پایدارتر در روشCTS از نظر کمّی، از نظر آماری هیچ‌کدام از روش‌ها بر دیگری برتری نداشتند. به عبارت دیگر روشCTS نتوانسته است یادگیری پایدارتری نسبت به روش کلاسیک در دانشجویان، ایجاد نماید اما این روش آموزشی باعث ارتقای سطح مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان شده است.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، آموزش، آموزش کلاسیک، آموزش مبتنی بر استراتژی‌های تفکر انتقادی، یادگیری پایدار، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 233 kb]   (4664 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/6/26 | انتشار: 1382/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

خلیلی H, بابا محمدی H, حاجی‌آقاجانی S. The effects of two educational methods, classic and critical thinking strategies, on the stable learning of nursing students. Koomesh 1382; 5 (2) :53-62
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-204-fa.html

خلیلی حسین، بابا محمدی حسن، حاجی‌آقاجانی سعید. مقایسه تأثیر دو روش آموزش کلاسیک و مبتنی بر استراتژی‌های تفکر انتقادی بر میزان یادگیری پایدار دانشجویان پرستاری. كومش. 1382; 5 (2) :53-62

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-204-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645