سابقه
و هدف: تغذیه و عادات غذایی ناصحیح میتواند منجر به اختلال در رشد جسمی، افت تحصیلی
و کاهش میزانیادگیری دانشآموزان گردد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت عادات تغذیهای
دانشآموزان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنها در مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه
انجام گرفت. مواد
و روشها: در این مطالعه مقطعی با روش نمونهگیری تصادفی 704 دانشآموز
دختر و پسر مدارس ابتدایی شهرکهای حاشیهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات
پرسشنامه دموگرافیک و بسامد خوراک بود. وضعیت چاقی و لاغری با استفاده از صدک BMI برای سن و جنس تعیین گردید.موفقیت
تحصیلیبر اساس نمرات درسی و وضعیت دندانها بر مبنای(DMF) بررسی شد. یافتهها:میانگین سنی شرکتکنندگان 03/1±6/9 سال،4/48% پسر و
6/51% دختر بودند.شیوع لاغری 7/16%، اضافهوزن2/13 و چاقی 3/4% و میانگین دندانهای
پوسیده 5/2±42/3 عدد بود.3/3% دانشآموزان بدون صرف صبحانه و 3/17% با مصرف نامنظم
صبحانه به مدرسه میرفتند. نمرات درسی دانشآموزان با میزان مصرف شیر و گوشت قرمز(001/0=P)، مرغ(007/0=P)، ماست(01/0=P)، برنج(004/0=P)، سالاد،خرما و آجیل (007/0=P) رابطه مثبت و با آش(03/0=P)، آبگوشت و آش عدس (01/0=P) رابطه منفی و معنیدار داشت. نتیجهگیری:نتایج این مطالعه نشان داد که بالا بودن میزان
سوء تغذیه و الگوی غذایی نادرست در انتخاب و مصرف مواد غذایی بهویژه کمتوجهی به
مصرف لبنیات،گوشتها و عدم مصرف صبحانه عوامل تهدیدکننده سلامتی بوده و میتوانند
بر عملکرد دانشآموزان بهویژه پیشرفت تحصیلی آنها اثر منفی داشته باشند.توجه بیشتر
به تغذیه صحیح و افزایش آگاهی تغذیهای دانشآموزان و خانوادهها میتواند در موفقیت
تحصیلی آنان مؤثر باشد
Pasdar Y, Mozafari H R, Darbandi M, Niazi P, Hashemian A H. Educational achievement relationship with nutritional status and primary school children growth in suburb areas of Kermanshah (2012). Koomesh 1393; 15 (4) :541-550 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2027-fa.html
پاسدار یحیی، مظفری حمیدرضا، دربندی میترا، نیازی پریسا، هاشمیان امیر حسین. ارتباط پیشرفت تحصیلی با وضعیت تغذیهای و رشد دانشآموزان ابتدائی حاشیه شهرکرمانشاه سال1390. كومش 1393; 15 (4) :550-541