[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15، شماره 3 - ( بهار 1393: 15 (3) 1393 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 334-340 برگشت به فهرست نسخه ها
سیر تحولی کنش‌های اجرایی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
ایمان‌اله بیگدلی، محمود نجفی، فاطمه پورآقا رودبرده*
چکیده:   (5621 مشاهده)
 
 

سابقه و هدف: کنش‌های اجرایی به ساختارهای شناختی پیچیده مغز اشاره دارد و عموماً به قشر پیش پیشانی مغز مرتبط است. پژوهشگران معتقدند که همانند رشد جسمی تفاوت‌هایی در گستره‌ی تحول کنش‌های اجرایی وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی سیر تحولی کنش‌های اجرایی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود.

 

مواد و روشها:این پژوهش از نوع توصیفی و پس‌رویدادی است. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر رشت می‌باشند، که تعداد 126 دانش‌آموز مقطع ابتدایی به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند‌مرحله‌ای انتخاب و در سه گروه، گروه اول (دانش‌آموزان کلاس اول و دوم ابتدایی، 40 نفر)، گروه دوم(دانش‌آموزان کلاس سوم و چهارم، 42 نفر) و گروه سوم(دانش‌آموزان کلاس پنجم و ششم، 44نفر) قرار گرفتند و کنش‌های اجرایی آن‌ها توسط آزمون‌های عصب روان‌شناختی کارت‌های ویسکانسین، استروپ و عمل‌کرد مداوم مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

یافتهها:نتایج تحلیل واریانسیک‌طرفه جهت مقایسه گروه‌ها در کنش‌های اجرایی نشان داد که بین گروه‌های سنی مورد بررسی در آزمون عمل‌کرد مداوم، تکلیف تداخل(استروپ)، درجاماندگی و خطای کل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی نیز حاکی از وجود تفاوت معنادار بین گروه اول و سوم، و دوم و سوم می‌باشد.

 
 نتیجهگیری:نتایج نشان‌دهنده این است که کنش‌های اجرایی در سیر تحولی فرد پدیدار گشته و هم‌راه با افزایش سن تکامل می‌یابد
واژه‌های کلیدی: کنش‌های اجرایی، سیر تحولی، دانش‌آموزان دبستانی
متن کامل [PDF 177 kb]   (934 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bigdeli I, Najafi M, Pooragha roodbarde F. Developmental trend of executive functioning on primary students. koomesh. 2014; 15 (3) :334-340
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2020-fa.html

بیگدلی ایمان‌اله، نجفی محمود، پورآقا رودبرده فاطمه. سیر تحولی کنش‌های اجرایی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. كومش. 1393; 15 (3) :334-340

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2020-fa.html



جلد 15، شماره 3 - ( بهار 1393: 15 (3) 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790