اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87504259
h-index3821
i10-index272121

..
:: جلد 13، شماره 4 - ( (پياپي 44)، تابستان 1391 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 464-460 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مهارت‌های حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی و عادی با سن عقلی 6 -7 سال
علی اکبر پهلوانیان ، معصومه رسول زاده ، محمد عموزاده خلیلی
چکیده:   (16739 مشاهده)
  سابقه و هدف: مهارت‌های حرکتی نقش بسیار مهمی در مهارت‌های روزمره و یادگیری کودکان دارند. لذا هرگونه اختلال در مهارت‌های حرکتی در کودکان سبب بروز ضعف و مشکل در مهارت‌های تحصیلی، اجتماعی و... خواهد شد. هدف این پژوهش مقایسه مهارت‌های حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی و عادی با در نظر گرفتن سن عقلی بوده است تا با توجه به نتایج حاصله ارزیابی و درمان دقیق‌تری در این خصوص صورت گیرد.   مواد و روش ‌ ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 104 کودک شامل 66 کودک عادی و 38 کودک کم‌توان ذهنی با سن عقلی 7-6 صورت گرفت. روش نمونه‌گیری در مورد کودکان نرمال به‌صورت چند‌مرحله‌ای ازکودکان پیش‌دبستانی و اول ابتدایی، و در مورد کودکان کم‌توان ذهنی از طریق سرشماری در مدارس استثنایی بود و ارزیابی با آزمون رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی انجام شد.   یافته ‌ ها: نتایج نشان داد اختلاف معنی‌داری بین مهارت تعادل اجسام، هماهنگی دست و پا، سرعت و حرکات دست و هماهنگی چشم و دست، بین کودکان عادی و کم‌توان ذهنی وجود ندارد، ولی درمورد مهارت‌های تعادل بدن (024/0= P )، پرتاب کردن و گرفتن (0001/0= P )، پریدن (001/0= P ) و مهارت به‌صورت کلی (009/0= P ) این تفاوت معنادار است. نتیجه ‌ گیری: نتایج نشان دادند صرفاً جبران فرصت و زمان تاخیر کودکان کم‌توان ذهنی پاسخ‌گوی تاخیر مهارت‌های حرکتی آن‌ها نمی‌باشد. لذا برای طبیعی شدن مهارت‌های حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی نسبت به هم‌سالان عادی، نیاز به اجرای برنامه‌های هدف‌مند آموزشی-درمانی این کودکان در مراکز کاردرمانی می‌باشد
واژه‌های کلیدی: مهارت حرکتی، سن عقلی، کم‌توان ذهنی، تست لینکلن-اوزرتسکی
متن کامل [PDF 143 kb]   (7100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1390/7/8 | پذیرش: 1390/12/9 | انتشار: 1391/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

پهلوانیان A, رسول زاده M, عموزاده خلیلی M. Comparison between normal and mental retard children with mental aged 6-7 on motor skills. Koomesh 1391; 13 (4) :460-464
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1512-fa.html

پهلوانیان علی اکبر، رسول زاده معصومه، عموزاده خلیلی محمد. مقایسه مهارت‌های حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی و عادی با سن عقلی 6 -7 سال. كومش. 1391; 13 (4) :460-464

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1512-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13، شماره 4 - ( (پياپي 44)، تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645