[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 13، شماره 3 - ( (پياپي 43)، بهار 1391 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 354-363 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثرات یادگیری سیستم تعادلی بایودکس هنگام ارزیابی تکلیف پوسچرال در آزمون‌های مکرر
سیدرسول باقری، علی رضا سرمدی* ، لیلا داداشی آرانی
چکیده:   (14080 مشاهده)

  سابقه و هدف: ارزیابی وضعیت تعادل یکی از اجزاء مهم روند توان‌بخشی و درمان بیماران محسوب می‌شود. سیستم تعادلی بایودکس متشکل از یک صفحه چند محوره‌ی متحرک است که برای توان‌بخشی مفصل و توسعه حس عمقی و ارزیابی ثبات پوسچرال استفاده می‌شود. انجام آزمون‌های مکرر روی بایودکس، باعث ایجاد یادگیری و آشنا شدن افراد با دستگاه سنجش تعادل می شود. از این رو، مشخص نیست که که تغییرات دیده شده در شاخص ثبات، ناشی از یادگیری است یا مربوط به اثر مداخله است. هدف این مطالعه بررسی اثرات یادگیری تمرین تکلیف پوسچر در آزمون‌های مکرر و تعیین معادله منحنی یادگیری تکلیف تعادلی و تعیین تکرارپذیری داخل جلسات با سیستم تعادلی بایودکس بود.

  مواد و روش ها: از آزمودنی‌ها (10 فرد سالم غیرورزشکار) خواسته شد تا در وضعیت چشمان باز، با دو سطح دشواری آسان (درجه8) و مشکل (4)، روی پای غالب خود بر روی صفحه متحرک دستگاه بایودکس بایستند. هر مرحله 10 بار تکرار شد.3 دقیقه استراحت بین هر مرحله جهت از بین رفتن اثرات خستگی و 30 دقیقه زمان استراحت بین دو مرحله آزمون قرار داده شد. شاخص ثبات کلی، شاخص ثبات داخلی خارجی و شاخص ثبات قدامی خلفی ثبت شد.

  یافته ها: اثر تکرار تکلیف پوسچر دشوار بر روی بایودکس از تکرار 6 نسبت به تکرار 1-5 اختلاف معنی‌دار (05/0 P< ) و اثر تکرار تکلیف پوسچر آسان بر روی بایودکس از تکرار 5 نسبت به تکرار 1-4 اختلاف معنی‌دار داشت (05/0 P< ). پس از یادگیری هیچ‌گونه اختلاف مشخصی بین میانگین تغییرات تکرارها مشاهده نشد. هر چقدر درجه دشواری تکلیف پوسچر بیش‌تر شود پایایی سیستم هم افزایش می‌یابد (90/0-92/0). ارتباط بسیار نزدیکی بین تغییرات میانگین شاخص کلی و شاخص قدامی خلفی دیده شد (05/0 P< ، 88/0= r ).

نتیجه ‌ گیری: نتایج این مطالعه نشان داد انجام آزمون‌های مکرر بر روی بایودکس در تکرارهای بالاتر از پنج بار منجر به یادگیری می‌شود. لذا در ارزیابی تعادل افراد وقتی تکلیف پوسچر آسان از فرد خواسته می‌شود در آزمون‌های با تکرار 5 بار یا بیش‌تر، باید اثرات یادگیری را در نظر گرفت و زمانی‌که تکلیف پوسچر دشوار بر روی بایودکس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد در آزمون‌های با تکرار بیش از 6 بار باید اثرات یادگیری را در نظر گرفت
واژه‌های کلیدی: یادگیری، وضعیت بدنی، تعادل عضلانی استخوانی، تعادل وضعیت بدنی، سیستم تعادلی بایودکس
متن کامل [PDF 251 kb]   (2128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۵/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri S R, Sarmadi A, Dadashi L. Learning effects of the biodex balance system during assessment of postural task with in test-retest measurements. koomesh. 2012; 13 (3) :354-363
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1455-fa.html

باقری سیدرسول، سرمدی علی رضا، داداشی آرانی لیلا. بررسی اثرات یادگیری سیستم تعادلی بایودکس هنگام ارزیابی تکلیف پوسچرال در آزمون‌های مکرر. كومش. 1391; 13 (3) :354-363

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1455-fa.html



جلد 13، شماره 3 - ( (پياپي 43)، بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3795