با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: پیرامون معایب و مزایای دوزبانگی، تحقیقات نتایج متناقضی را به همراه داشته است. برخی از آنها حاکی از مهارتهای زبانی و شناختی محدودتر در کودکان دوزبانه هستند، که البته این تأثیر به میزان شباهت دو زبان نیز بستگی دارد. با توجه به اینکه در کشور ما کودکان دو زبانه در بدو ورود به مدرسه مجبور به حل مسائل به زبان فارسی هستند، هرگاه در درک مطالب به زبان فارسی یا بیان ذهنیات خود در قالب این زبان مشکل داشته باشند در معرض خطر افت تحصیلی، کاهش فرصتهای تحصیلی و ترک تحصیل قرار میگیرند؛ بنابراین انجام تحقیقات گسترده در رابطه با توانشهای زبانی کودکان دوزبانه در رابطه با زبان فارسی ضروری به نظر میرسد. در تحقیق حاضر سعی شده است که چگونگی تأثیر زبان سمنانی بر میانگین طول گفته
MLU)) Mean length of utterance که یکی از شاخصهای مهم رشد زبان میباشد در گفتار فارسی کودکان دوزبانه (سمنانی-فارسی) مورد بررسی قرار گیرد. برخی تحقیقهای انجام شده نشان میدهند کودکان دوزبانه تواناییهای زبانی ضعیفتری نسبت به کودکان تکزبانه دارند. از سوی دیگر زبانها به گونه متفاوتی بر رشد زبان مادری و زبان دوم اثر میگذارند. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر زبان سمنانی بر میانگین طول گفته (به عنوان یکی از شاخصهای رشد زبان) گفتار فارسی کودکان دوزبانه (سمنانی-فارسی) میباشد.
مواد و روشها: این تحقیق به صورت تحلیلی و مقطعی در14آمادگی وابسته به آموزش و پرورش سمنان انجام شد.576 آزمودنی به طور تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه تحقیق در اختیار والدین کودکانی قرار گرفت که در یادگیری فعالیتهای آموزشی، مشکل نداشتند. پس از جمعآوری پرسشنامهها، افرادی که مشکلات شنیداری داشتند حذف گردیدند و سپس30 کودک دوزبانه بهطور تصادفی و30 کودک تکزبانه فارسی به طریق انتخابی جدا شدند و در آزمون توصیف تصاویر و پاسخگویی به سؤالات شرکت نمودند.
یافتهها: میانگینMLU در کودکان تکزبانه و دوزبانه به لحاظ آماری تفاوت معنیدار ندارد. میانگینMLU (بر حسب تکواﮊ و واﮊه) در گفتار (توصیفی و آزاد) پسران دوزبانه بیشتر از پسران تکزبانه است. میانگینMLU (بر حسب تکواﮊ و واﮊه) در گفتار (توصیفی و آزاد) دختران دوزبانه کمتر از دختران تکزبانه است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای فوق بهنظر میرسد، یادگیری زبان سمنانی بر میانگین طول گفته فارسی کودکان 6 ساله تحقیق حاضر اثر منفی نداشته است.
افتخاری Z, سعداللهی A, کسبی F. Survey of the effect of the Semnani language on the mean length of utterance (MLU) of Farsi language among the normal 6-year-old children in the kindergartens affiliated to the education bureau in Semnan. Koomesh 1384; 6 (4) :291-296 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-129-fa.html
افتخاری زهرا، سعداللهی علی، کسبی فاطمه. بررسی تأثیر زبان سمنانی بر میانگین طول گفته فارسی کودکان 6 ساله طبیعی آمادگیهای وابسته به آموزش و پرورش سمنان. كومش. 1384; 6 (4) :291-296