با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: ارزشیابی دانشجویی باعث میشود تا اساتید از نقطه نظرات و دیدگاه دانشجویان مطلع شوند. اگرچه تحقیقات زیادی در ارتباط با عوامل تاثیرگذار بر ارزشیابی اساتید انجام شده است، اما بهدلیل عدم انجام مطالعات جامع و وجود تناقض در نتایج آنها به مطالعات بیشتری نیاز است. بنابراین، این مطالعه جامع جهت شناسایی و تعیین عوامل تاثیرگذار مختلف بر ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی، با مشارکت تمام دانشجویان ترم دوم و بالاتر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 89-1388 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. یک پرسشنامه حاوی مشخصات دموگرافیک و عوامل موثر بر ارزشیابی استاد شامل مهارت تدریس استاد (9 سئوال)، خصوصیات فردی استاد (15 سئوال)، رعایت اصول و قوانین آموزشی (1 سئوال)، خصوصیات فردی و نگرش دانشجو نسبت درس (10 سئوال)، خصوصیات فیزیکی و زمان ارئه درس (4 سئوال)، ویژگی فرایند ارزشیابی استاد در دانشگاه (6 سئوال) با مراجعه حضوری محقق قبل از شروع کلاس درس در اختیار دانشجویان قرار گرفت. بعد از تکمیل، پرسشنامهها جمعآوری شد. دادهها با روشهای مناسب آماری آنالیز شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشجویان تسلط علمی (94درصد)، خوشاخلاقی (93 درصد)، اعتماد به نفس (7/92 درصد) قدرت بیان (91 درصد)، تلاش در تفهیم مطالب علمی به دانشجو (90 درصد)، شخصیت (90درصد)، جدید و قدیمی بودن مطالب (83 درصد)، تاثیر خیلی زیاد تا زیاد بر ارزشیابی اساتید دارند. مسائل و اغراض شخصی دانشجویان به میزان کم و خیلی کم (3/63) در ارزشیابی استاد دخالت داد میشود. علاوه بر این، بین جنسیت (001/0 P< ) بومی بودن و نبودن (01/0 P< ) رشته تحصیلی (01/0 P< ) دانشجویان با نمره ارزشیابی اساتید رابطه معنیداری مشاهده شد. در حالی که بین معدل دانشجو و رتبه ارزشیابی استاد رابطه معنیدار مشاهده نشد (05/0 P> ). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد توانمندیهای علمی استاد (تسلط علمی و ارائه اطلاعات علمی جدید و به روز در موضوع درس) یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در ارزشیابی اساتید است. همچنین به نظر میرسد که نه تنها نحوه تدریس و آموزش استاد، بلکه شخصیت و منش استاد میتواند در افزایش انگیزه دانشجویان برای یادگیری و آموزش، و نهایتاً ارتقائ کیفیت آموزش بسیار موثر باشد.
وکیلی A, حاجی آقاجانی S, رشیدیپور A L, قربانی R. An investigation of factors influencing student evaluation of teacher performance: A comprehensive study in Semnan University of Medical Sciences. Koomesh 1389; 12 (2) :93-103 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1089-fa.html
وکیلی عابدین، حاجی آقاجانی سعید، رشیدیپور علی، قربانی راهب. بررسی عوامل تاثیرگذار بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان: یک مطالعه جامع در دانشگاه علوم پزشکی سمنان. كومش. 1389; 12 (2) :93-103